Onzinberichten over zonnebanken
De zonnebank blijkt een dankbaar onderwerp om gemakkelijk mee te scoren in de media, met name in de sociale media. Het onderwerp staat garant voor heftige reacties, interactie heet dat in het jargon van de reclamemakers. Dat is ook waar het om lijkt te gaan. Het belangrijkste kenmerk van zo’n artikel is dat de journalist meestal niet deskundig is maar toch een stukje weet te produceren. Via links naar internationale media of zelfs naar medische onderzoeken wordt de schijn van deskundige voorlichting opgeroepen.
Wetenschappelijk onderzoek is goed
Het is heel goed dat er onderzoek wordt gedaan naar de effecten van zonnebanken. Belangrijk is wel dat je precies weet wat je onderzoekt en je conclusies daarop ook betrekking hebben. Hier gaat het soms helemaal fout. Niet eens bij de wetenschappers maar bij de journalisten die met de gegevens aan de haal gaan. Vaak vraag ik me af of de journalist het originele onderzoek wel heeft gelezen en dan druk ik me nog voorzichtig uit….
Vogue (Nederland) vliegt opnieuw de bocht uit
Vogue heeft een Facebook pagina met 162.000 vind ik leuks. Dat is niet niks en schept een zekere verantwoordelijkheid bij wat je publiceert. Over Vogue had ik al eerder een kritisch blog. Na een zeer suggestieve kop en dito intro wordt er verwezen naar een onderzoek van de New York Times. Het betreft hier een metaonderzoek, uiteraard niet van de krant zelf, waarbij is gekeken naar effecten van overdadig zonnen buiten en op de zonnebank. Gesuggereerd wordt dat dit dus ook in Nederland wel van toepassing zou kunnen zijn. Dit klopt niet.
Amerika is geen Nederland
In Noord Amerika is het heel gebruikelijk dat tienermeiden voor hun prom (examenfeest van de highschool) naar de zonnebank gaan. Verder valt in Amerika het enorme aantal zonnebanken op in ieder winkelcentrum. In Florida zijn zelfs meer zonnestudio’s dan Mc Donalds vestigingen volgens het artikel. Florida is subtropisch, heeft zoveel zonuren dat een zonnebank daar helemaal niet nodig zou moeten zijn. Waar is de vakkennis, waar zijn de regels?
België als voorbeeld voor Nederland?
In België heeft men na het opstellen van Europese regels en normen ongeveer tien jaar geslapen. Het Vogue artikel suggereert een betere situatie dan in Nederland. Ik heb er al meerdere berichten aan besteed. Zie de links onderaan. Gelukkig is er met wat Nederlandse ontwikkelingshulp sprake van lichte verbetering. Er is nu ook een branchevereniging.
De situatie in Nederland
In Nederland is de situatie totaal anders dan in de Verenigde Staten en in België. Samengevat hebben we regels over lichtsterkte, leeftijdsgrenzen, opleidingsmogelijkheden voor personeel en verwachten we ook deskundigheid van dat personeel. Er zal zeker verbetering mogelijk zijn maar dan gaat het over volledig naleven van regels. Er zijn ook zonnestudio’s die zich op positieve wijze willen onderscheiden door nog meer aandacht te besteden aan die optimale en deskundige begeleiding van de gast. Geen woord hierover in de Vogue helaas.
Florida of België, zo moet het dus niet
Florida staat symbool voor een falend beleid waarbij onverantwoord met zonlicht en zonnebanken wordt omgegaan. Daar had het artikel van Vogue over kunnen gaan. De cijfers uit de onderzoeken hadden het verhaal kunnen ondersteunen. Een rechtstreekse vertaling naar de Nederlandse situatie zonder aanvullend onderzoek maakt het artikel meer lachwekkend dan informatief. Een gemiste kans. De suggestie dat het in België beter zou gaan is enkel gebaseerd op het lezen van chocoladebruine krantenkoppen. Van een journalist mogen we meer verwachten.
Links
- Hier het artikel waar dit blog over gaat: Waarom de zonnebank nog slechter is dan we al dachten Vogue Nederland juli 2017
- Een eerder blog over Vogue.Kort door de bocht informatie die geen recht doet aan een onderwerp. Grote stappen, snel thuis. Journalistiek volgens Vogue, een blog uit januari 2016: Open brief aan Vogue
- Een onderzoek naar zonnestudio's in Florida waarnaar verwezen wordt in de New York Times en indirect in het Vogue artikel.
- In dit artikel geef ik uitleg over de IARC classificaties die voortdurend tot misverstanden leiden bij journalisten die zich niet echt verdiepen. Ook de Belgische zonnebanksoap is hier naar terug te leiden. Het artikel is geschreven naar aanleiding van een artikel in het Belgische blad De Morgen in januari 2017: Niets nieuws onder de zon januari 2017
- NVWA rapport 2016 over zonnestudio's in Nederland
- Tros Radar gaat ook de mist in met informatie. Vogue verwijst er naar. Mijn reactie op de Radar informatie: Gelukkig meer verstand van bekkenbodemmatjes.
- Een artikel uit 2009 van de Gezondheidsraad naar aanleiding van de IARC classificatie van zonnebanken