Smartphone oorzaak slaapprobleem bij jongeren

De invloed van de smartphone op het slaapritme van jongeren is erg in het nieuws. Ik heb een paar links verzameld naar actuele berichten. Daarna volgt een korte uitleg over de achtergronden van dit probleem. De invloed van daglicht en blauw licht is hierbij belangrijk. Tot slot een overzicht van de belangrijkste maatregelen om het probleem te voorkomen of op te lossen. Elke dag kloppen er tieners bij ziekenhuizen aan die te maken hebben met klachten door slaaptekort. Dat wordt vooral veroorzaakt door het gebruik van mobieltjes in de slaapkamer. Eventjes je mobieltje checken, vlak voor je gaat slapen of als je niet in slaap kunt komen? Bijna alle jongeren doen het, maar het is ziekmakend.

 

Lees het hele bericht van RTLnieuws 1-11-2016.

Den Haag, 6 oktober 2016 — Veel jongeren hebben last van slaaptekort. Dit kan leiden tot talloze problemen zoals slechte leerprestaties, depressieve stemming en gedragsproblemen. De Hersenstichting heeft daarom de handen ineen geslagen met [email protected], een spin-off van de Rijksuniversiteit Groningen, om een lespakket over slapen te ontwikkelen voor middelbare scholieren.

Lees het hele bericht van [email protected]

Nog meer links

Parool 2014: Gooi die mobiel uit de slaapkamer.

Floww.com 2014: Intensief telefoongebruik door jongeren bron van stress en vermoeidheid

De smartphone stoort je hormonen

Misschien wist je het niet maar heel veel zaken in ons lichaam worden gestuurd door het dag- en nachtritme. Het is zo vanzelfsprekend dat we er nooit over nadenken. Nou ja, twee keer per jaar dan, bij het omschakelen van winter- naar zomertijd of omgekeerd. Daar kun je wat slaperig van zijn, dat is het wel.

De telefoon kan dit proces verstoren. De oorzaak zit niet in het apparaat maar in het gebruik, vooral ’s avonds. Een smartphone zendt voornamelijk blauw licht uit. Dit zie je niet echt maar je hersens registreren het wel. Blauw licht is in de natuur het signaal om wakker te worden, de zon komt op, de dag begint… het lichaam gaat het “dag” hormoon cortisol aanmaken. Dat doet je lichaam ook als het al avond is.

Nog meer hormonen?

’s Avonds worden andere hormonen actief. Melatonine is een hormoon dat ervoor zorgt dat je ’s nachts kunt slapen. Ongeveer twee uur voordat je gaat slapen begint de melatonine productie al op gang te komen, of niet . Dit gebeurt niet of veel minder als je in een overdadig lichte omgeving bent of uren achter een beeldscherm zit. Het blauwe licht stoort je lichaam.

Hoe los ik dit op?

Het is een eenvoudig probleem dat snel op te lossen is. Het belangrijkste is regelmaat in eten en slapen. Hieronder wat logische tips over licht en smartphones aangevuld met algemene slaaptips.

  • Eet regelmatig en ’s avonds zeker niet vlak voor het slapen gaan. Je lichaam blijft actief als je net gegeten hebt.veilig zonnen in de sportschool
  • Ga op vaste tijden slapen en sta op vaste tijden op. Hou er rekening mee dat je gemiddeld ongeveer 8 uur moet slapen om goed uit te kunnen rusten.
  • Kijk of je smartphone van Apple een Night Shift functie heeft. Ook Apple heeft dit probleem begrepen. Het blauwe licht wordt dan verminderd. Dit is handig voor het laatste gebruiksuur. Voor Android is iets soortgelijks als app te downloaden.
  • Berg de smartphone minimaal een uur voordat je gaat slapen op. Nooit meenemen naar de slaapkamer.
  • Doe elke dag dezelfde dingen voordat je gaat slapen. Even de hond uitlaten, een glaasje melk, klein stukje lezen oid. Een vaste routine helpt je lichaam in de slaapmodus te komen. Vermijd fel licht en beeldschermen zoveel mogelijk.
  • Zorg ervoor dat je kamer ’s nachts koel en donker is en overdag licht. Dat laatste is net zo belangrijk als het eerste. Als je de hele dag in de schemer zit raakt je biologische klok ook verstoord.
  • Begin de dag met een ontbijt. Groots uitpakken hoeft niet maar je lichaam verwacht iets te eten als het licht wordt zodat jij actief kunt worden.
  • Doe elke dag dingen buiten. Fietsen of lopen naar school is beter dan de bus of de auto. Wandelen, sporten, alles is goed. Het daglicht stelt je klok weer bij. 
Rutger Slim, Zonnestudio Rietlanden Emmen

Bronnen en overige links: nl slaaptips

 

De vele voordelen van Zonnestudio Rietlanden

  • Gastvrije ontvangst
  • Deskundige begeleiding.
  • Huidanalyse bij eerste bezoek.
  • Geen wachttijden.
  • Niet poetsen, dat doen wij.
  • Voordelige kuurkaarten
  • Vrij parkeren, gratis koffie/thee

Jouw zekerheid

Wij zijn aangesloten bij de branchevereniging SVZ. Je wordt altijd geholpen door een van de eigenaren van de zonnestudio, beiden erkend zonneconsulent.

Direct boeken?

Je kunt hier rechtstreeks een van onze zonnebanken boeken via de blauwe knop.

Actueel

Bekijk hier informatie over acties of aanbiedingen, bijzonderheden rond openingstijden of ander nieuws.

Reviews

Reviews werken als mond tot mond reclame maar dan op internet. Hier meer informatie.

Heb je een vraag? Anne helpt je graag verder!